För ungefär en månad sedan utspelade sig följande diskussion
på Twitter:
För första gången har vi som Skipper konstaterade sett någon
som förespråkat att IO14 ska ses som ”Skalbar” för att behålla den operativa
relevansen men är det ett sunt sätt att se på saken? Jag väljer att svara på
frågan genom att göra ett nedslag i flygbasvärlden.
I kölvattnet av Fb04 så skapades Flygbas 08/T, som vi ser
så tänker man sig att basera där lufthotet är lågt och markhotet hanterbart med
enklare bevakningsförband. Tittar vi däremot på hur väl detta koncept skulle
kunna fungera för väpnad strid inom ramen för nationellt försvar så ser vi att
Wiseman skrev ett ganska dräpande inlägg år 2008 om Flygbas 08/T.
Wiseman sammanfattar sitt inlägg: ” Man skulle också kunna ha sagt så här: ’Titta
pappa, jag har vikt en papperstiger! Den ska heta basbat 08!’”
En konceptuell skiss hur man tänker sig hur en flygbas kan
se ut kan vi se nedan:
Illustration:
Stefan Gustafsson, Protec Nr: 4, 2008
I Flygvapenfrivilligas medlemstidning ”Flygvapenfrivilliga”,Nr:1 2012 kan vi läsa om hur krigsförbandsansvarig flygbas Övlt Stefan Kriegholm
beskriver flygbaskomponenten FBB14 (Flygbasbataljon 14) i IO14. Kriegholm väljer
att återanvända bilden från flygbas 08/T men med helikoptrar:
Kriegholm anger del av ramverket för FBB14 så här:
FBB 14 ska
nationellt inneha förmåga att:
• kunna betjäna
en halv division med upp till xx flygplan på upp till x platser samtidigt
• stödja
helikopterförband på x platser samtidigt
• upprätta
flygbas för alla typer av flygförband dygnet runt under alla årstider
• betjäna
stridsflygdivisioner JAS 39 Gripen dygnet runt under alla årstider
• understödja
TSFE dygnet runt under alla årstider
• understödja
flygförband ur helikopterbataljonen dygnet runt under alla årstider
• ge stöd till
MSB och civila samhället
• inneha
förmåga att sammansätta en stridsgrupp* med en rekognoserad, planerad, förövad
uppgift inom ramen för nationellt försvar
• upptäckta,
lokalisera och motverka säkerhetshotande verksamhet vid flygbas
* Stridsgrupp innebär en tillfälligt
sammansatt styrka med ledning ur bataljonen med specifik uppgift och tidsram.
Redan nu börjar vi skönja problematiken för skalbarheten hos
Flygbasbataljon14. I IO14 finns det ett flygunderhållskompani per
stridsflygdivision, med tanke på krav enligt Regler för Militär Luftfart och
den därpå följande manualen för flygunderhållstjänst medges ingen större mängd
tidvis tjänstgörande flygtekniker. Flygunderhållsorganisationen för JAS39 är nu
likt den var förr uppbyggd kring anställda militära flygtekniker som arbetar
heltid inom flygvapnet. Till dagens fyra stridsflygdivisioner hör också fyra
flygunderhållskompanier. Redan dagens organisation innehåller ingen luft att
fylla ut för att tillväxa i förmåga. Flygbasbataljon 14 är sålunda bara
anpassningen (reduceringen) av Fb04 till IO14, i FBB14 ska vi göra det vi kunde
i Flygbas 08/T samt stödja helikopter till en mindre personalram. Det är därför
ingen överdrift att säga att FBB14 har en lägre förmåga än Flygbas 08/T att
verka
Dock ska sägas att flygvapnet har det väl förspänt i att det
i praktiken finns två reducerade flygunderhållskompanier och två reducerade stridsflygdivisioner
på F7. Använd dessa och lägg till de resurser som krävs så har flygvapnet växt
i förmåga och/eller uthållighet inom ramen ambitionen för IO14. Vill vi ha
ytterligare tillväxt kostar det stora summor och tar tid att utbilda tekniker,
piloter och anskaffa materiel (främst flygplan).
Ja FBB14 är enkelt skalbar inom ramen för FMOrg13
men det gör den fortfarande inte operativt relevant.
J.K Nilsson
6 kommentarer:
Ingår det flygtekniker ur flygunderhållskompanierna i baskompanierna? Om inte borde det gå att utöka antalet rörliga baskompanier för att därigenom kunna ha en grundbemanning på fler baser och öka möjligheten till spridning. (I gamla Bas 90 fungerade det att ombasera klargöringstroppar för olika typer av flygplan mellan olika baser.)
Det skall inte stå några helikoptrar på våra flygbaser i händelse av kris eller krig.
Det ingår normalt inte tekniker i baskompanierna. Det finns på f.d. F16 och F6 men jag har inte helt gott grepp hur och var dom är placerade i organisationen. Kan säga att det varit rörigt på den punkten.
Flygunderhållskompanierna är frislängande i bataljonerna och placeras helt eller i delar där det finns flygbas kompani.
J.K Nilsson
Anonym 23:31, vem har talat om att helikopter endast är knuten till en flygbas med stridsflyg eller andra "fixed wing"?
J.K Nilsson
Tekniker och terminalpluton (också något märklig vht i en försvarsmakt) på fd F 16 tillhör F 21(!).
HUR JAG FÅR MITT ÖNSKAD LÅNBELOPP FRÅN ETT PÅLITLIGT OCH PÅLITET LÅNFÖRETAG SENASTE VECKA E-post för omedelbar respons: drbenjaminfinance@gmail.com Ring / Text: +1(646)820-1981 Whatsapp +19292227023 Besök deras hemsida och tro dig själv Företagets hemsida: https://capitalmanage-inc.com/
Hej alla, mitt namn är Mr.Justin Riley Johnson, jag är från USA, jag är här för att vittna om hur jag fick mitt lån från CAPITAL MANAGEMENTS INC (drbenjaminfinance@gmail.com) efter att jag ansökte två gånger från olika lån långivare som påstod sig vara långivare här i forumet, jag trodde att deras utlåning var riktigt och jag ansökte men de gav mig aldrig lån förrän en vän till mig presenterade mig för {Dr. hjälp mig med ett lån av min önskan och han gjorde verkligen som han lovade utan någon form av fördröjning, jag trodde aldrig att det fortfarande finns pålitliga lånelångivare förrän jag träffade {Dr.Benjamin Scarlet Owen}, som verkligen hjälpte mig med mitt lån och bytte mitt liv till det bättre. Jag vet inte om du också behöver ett brådskande lån, så kontakta Dr.Benjamin Scarlet Owen på hans e-postadress: drbenjaminfinance@gmail.com CAPITAL MANAGEMENTS INC har all information om hur man snabbt kan få pengar och
smärtfritt via Whatsapp +19292227023 E-post: drbenjaminfinance@gmail.com
Och överväga alla dina ekonomiska problem som hanterats och löst. Dela detta för att hjälpa en själ just nu, tack
Besök deras hemsida och tro dig själv Företagets webbplats: https: //capitalmanage-inc.com/
Skicka en kommentar