Poppa popcornen och ställ pilsnern på kylning, den här såpan
verkar aldrig ta slut.
Vi har sett hur styvmoderligt Försvarsmakten behandlas ifrån
regeringshåll. Man har inte beviljat inköp av materiel eller byggnationer ens
för att uppfylla det som Regeringen Persson ålade Försvarsmakten i
Försvarsbeslut 2004. Vi har följt rapporteringen om en frostig relation mellan
ÖB, dels
tidigare men också
nuvarande, och Regeringen.
Som vi också minns tillsatte regeringen en
genomförandegrupp som avbröt eller minskade ambitionen på visas materielprojekt
och återanskaffningar (ersättning för förbrukad ammunition eller materiel). Det
är också inte länge sedan vi fick se
Försvarsmaktens materielplan för perioden mellan 2014 till 2020 offentliggjord.
Materielplanen är något som tidigare varit hemlig av lätt insedda skäl. När vi
har riksdagensbeslutade organisation tillsammans med det av Försvarsmaktens
bedömda materielbehov kan vi lista ut vilka förmågor som försvarsmakten kommer
att ha och vilka brister Försvarsmakten bedömer. Min känsla är att den här
öppenheten är en del i Försvarsmaktens opinionsbildning, likt det ÖB stått och
pratat om i
Almedalen och
Folk och Försvar i Sälen. Försvarsmakten slåss mer eller mindre för sin
överlevnad, när våra folkvalda inte förstår innebörden av sina beslut eller ens
vill ta åt sig av Försvarsmaktens underlag. Dramatiska tider kräver dramatiska
beslut.
I morse fick vi ett av
regeringens motdrag. Man påstår sig vilja neka försvarsmakten förtroendet att
peka ut den materiel Försvarsmakten anser sig behöva. Regeringen vill ha bättre
kontroll och lite annat snömos. För mig ett obegripligt utspel, dels har
regeringen visat en ovilja att ta åt sig av den information Försvarsmakten har
lämnat men också dels för att man inte verkar förstå vad det är man beslutar
om. Det som
Johan Westerholm beskriver ger mig en känsla av att Försvarsmakten egentligen
är ointressant för regeringen:
Den nye Överbefälhavaren
Sverker Göransson sitter i slutet på seminariet ensam på scen och säger
följande till publiken. Längst fram i publiken sitter för övrigt Sten Tolgfors,
relativt ny i rollen som försvarsminister men ändå rätt erfaren. ÖB säger
följande, fritt ur minnet:
”Försvarets nya personalförsörjning är ny mark för mig och försvaret. Vi måste tillåtas pröva nya vägar och vi kommer behöva allt stöd vi kan få från den politiska nivån”.
En stunds tystnad följde. Försvarsminister Tolgfors reste sig och lämnade lokalen under tystnad. Utan att ens titta på Överbefälhavaren. Det gick att höra en knappnål falla.
”Försvarets nya personalförsörjning är ny mark för mig och försvaret. Vi måste tillåtas pröva nya vägar och vi kommer behöva allt stöd vi kan få från den politiska nivån”.
En stunds tystnad följde. Försvarsminister Tolgfors reste sig och lämnade lokalen under tystnad. Utan att ens titta på Överbefälhavaren. Det gick att höra en knappnål falla.
Nåja, nog med
karaktärsbeskrivningar av de inblandade parterna, finns det egentligen någon saklig
relevans i regeringens utspel?
Nej det finns det inte, utspelet
är enligt min mening bara en del i konflikten mellan Regeringen och ÖB. Till
att börja med kan inte Försvarsmakten på egen hand inteckna något ekonomiskt
utrymme. Det krävs ett politiskt beslut om anskaffningskostnaderna överstiger ett
förhållandevis lågt värde, i praktiken har Försvarsmakten själv endast
möjlighet att besluta om ersättning för förbrukad materiel och enklare
infrastrukturella åtgärder. Försvarsdepartementet har tidigare haft alla
möjligheter att ställa frågor till Försvarsmakten om materielplanen utan någon
medborgerlig insyn, de har haft alla möjligheter att uppfylla spårbarheten.
Därefter har regeringen möjlighet
att i sina propositioner till försvarsbeslut stora möjligheter att detaljstyra
anskaffning, minns tidigare regeringars beslut om infrastruktur, flygplanköp, utveckling
av luftvärn m.m. i tidigare försvarsbeslut.
Fortsättningsvis äger regeringen
stora möjligheter att styra i ganska hög detaljgrad i sina regleringsbrev vad
som Försvarsmakten ska prioritera.
Avslutningsvis äger regeringen rätt
att i sina budgetpropositioner direkt styra materielinköp och prioritering för
Försvarsmakten.
Min tro är att det grundar sig i
en oförståelse i försvarsmaterielprocessen. Vi vill ju allt som oftast kunna
använda materielen över en längre tid i den organisation som riksdagen beslutat
om. Därför måste vi följa en viss tågordning. När den grova inriktningen är
utpekad måste vi utarbeta krigsförbandsspecifikationer, förbandens uppgifter
ska fördelas sinsemellan för att vi ska kunna få optimal effekt. När detta är
fastställt ska detta omsättas i ett materielbehov och ett TTEM (Taktiskt
Teknisk Ekonomisk Målsättning). Den här processen ifrån beslut om ny
organisation till färdigt TTEM tar i runda slängar tre år. Därefter vidtar en
kravnedbrytning hos FMV där kraven ska göras mätbara och om det finns en
produkt på marknaden som kan uppfylla dessa krav. Finns det sådana tillverkare
så påbörjas upphandling av materiel, dokumentation, underhållsresurser,
utbildning och annat som krävs för att Försvarsmakten ska kunna använda
materielen över tiden. Försvarsmakten kan i sådana fall börja använda
materielen ungefär tre år efter att TTEM är överlämnat. Leveranstid på OTS (Off
The Shelf) material kan vara så lång som upp till två år. Full förmåga uppnås
något år senare. I enklaste fall tar det alltså sex till sju år ifrån att
organisationen är beslutad till att materielsystemet finns på plats. I värsta
kan vi alltså se att det passerat två försvarsbeslut och två riksdagsval mellan
beslut om organisation och full förmåga med materielsystemet.
Med de, internationellt,
jämförelsevisa små beställningar så kommer vi att tvingas passa in våra
beställningar när de större nationerna fått sina leveranser om det finns något
tyngre vägande skäl såsom att vi betalar överpris eller kan ställa upp
internationellt. Kosovo, Afghanistan och Libyen har fungerat som en katalysator
för stora delar av vår materielförsörjning, både i form av snabbare leveranser
men också att vi får tillgång till mer avancerad materiel.
Ett exempel på när man forcerat
det här är anskaffningen av Black Hawk Hkp16. Två år ifrån beslut till initial
insatsförmåga i ett operationsområde, bl.a. tack vare vårt engagemang att
använda dom i Afghanistan. En resa som inte har varit smärtfri, inställningen
har i många stycken ”Det får vi fixa sedan”. Här kommer det att finnas mycket
under nu orörda stenar men anskaffningen har ju varit så lyckad….
Dock är vår nuvarande
materialanskaffningsprocess inte klanderfri, långt ifrån. Dels har vi haft
politisk styrning att FMV ska vara en upphandlingsorganisation. Det tekniska
kunnandet har prioriterats ned och man är styrd att låta andra ta systemansvar.
I många fall drar detta ut på tiden och blivit i många fall en svensk
särlösning då det finns en hel del materielsystem där brukarna själva tar
ansvar för att delarna passar ihop. Det finns ingen tillverkare som
traditionellt har tagit ett sådant helhetsansvar i dessa materielsystem och resultatet borde vara lätt
insett.
Nej Regeringen har en del att
arbeta med inom sina egna väggar i frågan.
Läs också
Commander’s log och
Skippers insikter i frågan.
J.K Nilsson