Som fredagsmys efter att barnen somnat inmundigades en god
Rom till kaffet och ”reprisen” av Fri världs: ”Försvarspolitikens haveri --Hur hamnade vi här?” där Carl Bergqvist och Annika
Nordgren-Christensen diskuterade vad som hänt och vad som borde hända i
försvarspolitiken. Carl nämnde om att om vi trycker på startknappen nu så
kommer det att komma i leverans om fem till tio år.
För flygvapnet så
kommer vi att kunna se en kvalitativ utveckling inom fem år. För
stridsflygsystemet så innebär att vi på fem år kommer att införa tillräcklig
mängd av den materiel vi saknar nu. På fem år kommer vi att kunna införa redan
studerade förmågehöjningar inom basförband och stridsflygsystem. Oaktat att vi
i princip strypt förmågeutvecklingen till förmån för JAS39E-flygplanet,
Tjeckiens beslut att fortsätta leasa sina JAS39C/D innebär att det finns en
efterfrågan att fortsätta utvecklingen för exportkundernas räkning. Men
tillkommande exportkunder kommer att tappa av flygplan ur flygvapnets
stridsflygflotta.
Personalförsörjningsmässigt
är de närmaste åren intecknade för i princip utbildning av befintliga och
tillkommande exportkunder. Ett tryck på knappen nu innebär här att utbildningen
kommer att fördröjas då nu utexaminerade piloter och tekniker måste få sin praktiktid
och bli fähiga i sina yrkesroller innan de kan förstärka utbildningen eller
ersätta mer erfarna som börjar utbilda. Efter fem år så kan vi se att
utbildningsorganisationen förstärkts men på bekostnad av insatsorganisationen.
Med tanke på praktiktid och därefter erfarenhetsskapande arbete så har vi en
tid på minst fem år för tekniker och piloter från examen till att dessa är så
duktiga att de bidrar till försvarsförmåga utan handledning.
Tittar vi
materielmässigt så innebär ett tryck på startknappen för förmågehöjande
åtgärder att vi inte kommer att leasa/låna ut flygplan ur flygvapnet till nya
exportkunder. Affärerna med Schweiz och Brasilien kommer då förmodligen att annulleras,
tänkta kunder som Malaysia kommer inte längre att komma i fråga och då kommer
vi att höja våra kostnader för att driva vårt stridsflygsystem. Men om vi inte
får tillkommande exportkunder så kommer vi också att kunna fokusera utbildning
av vår egen personal.
Vi ser att vi har
knutit en Gordisk knut kring vårt flygvapen, vilket skulle Alexanderhugget vara
för att lösa upp den? Till att börja med så skulle vi på betjäningssidan kunna
acceptera att anställa redan färdiga flygtekniker ifrån den civila världen för
att ge dessa en utbildning i de militära delarna av vår flygtekniska utbildning
och typkurs på flygplan JAS39. Utbildningsförmågan utvecklas exponentiellt, ju
fler vi har utbildat, desto fler kan utbilda ännu fler. På bassidan kan vi
genom att återvända till värnpliktiga fylla upp en ny organisation så att vi
inom tre till fyra år ha en kvantitativ ökning av betjäningsförmågan. Både Bas-
och Flygsidan skulle kunna tillåta växeltjänstgöring mellan divisioner/kompanier,
staber och FMV så att en ny tjänstgöring innebär att pilotens/teknikerns
kunskaper växer som kan innebära en förmågeökning. En erfaren pilot eller tekniker med stabs-
eller utvecklingstjänst kan överföra den kunskapen till yngre piloter och
tekniker så att dessa snabbare kan växla mellan roller och bidra till samordnad
utveckling. Genom att vi har nått en kritisk massa av piloter och tekniker
innebär en satsning att växa att vi initialt kommer att se en förmågesänkning
men jag ser ingen annan utväg än att vi måste acceptera detta och med tanke på
hur vi har det med ansvarsförhållanden, reservdelsförsörjning och annat jag
tidigare har diskuterat på bloggen så kommer det näst intill att vara en
teoretisk förmågesänkning.
Materielmässigt är
det idioti att börja demontera JAS39C/D för att komma åt huv och frontruta, de
övriga delarna kan användas ifrån förråd eller 39A/B: “Sweden’s remanufactured aircraft will retain almost none of the previous airframe, butwill reuse parts of its fuel and air systems, plus its ejection seat,windshield, canopy and outer wing elevons.” Kostnadsmässigt borde det bli billigare att köpa nya detaljer med garanti än
att plock ur gamla och slitna detaljer ifrån gamla flygplan. Vi skulle också
kunna köra A/B2C/D av kvarvarande flygplan, förmodligen ej till full livslängd
på 39C/D men vi skapar möjlighet att hyffsat snabbt få ut flygplan till
leasingkunder och svenska flygvapnet så att vi initialt tappar en teoretisk
förmåga men i ett längre lopp kan öka vår förmåga fram till slutet av
2020-talet då 39C/D tappar den operativa relevansen helt som ett första
linjens-flygplan. Naturligtvis måste vi fortsätta att utveckla den långräckviddiga luft och mark/sjömålsbekämpningsförmågan. Tänk också på att bara ha IRIS-T och Meteor som jaktvapen innebär att vi avhänder oss förmågan att snabbt få leveranser av vapen ifrån USA.
Tillägg: SAAB hintar om exportmöjlighet av plundrade 39C/D-skrov.
Tillägg: SAAB hintar om exportmöjlighet av plundrade 39C/D-skrov.
Vad säger panelen?
J.K Nilsson