Försvarsbeslut 2000
Nu lämnar vi anpassningsförsvaret till förmån för det
”Flexibla försvaret”, det så kallade invasionsförsvaret har vid det här laget varit borta ifrån scenen under några år.
Prop. 1999/2000:30 inleds med de politiska utgångspunkterna för
försmaktens utveckling och formuleras enligt följande:
”Mot denna bakgrund är regeringens bedömning att vi nu kan skapa ett
modernt, flexibelt och rörligt försvar grundat på allmän totalförsvarsplikt. De
förband och system som behövs i framtiden skall kunna användas såväl för att
försvara det egna landet som för internationella insatser. Därför föreslår
regeringen i denna proposition att våra försvarsresurser förändras och utformas
så att de motsvarar de nya kraven. Försvarsmakten har efter ett omfattande utredningsarbete
i olika underlag lagt fram förslag till hur resurserna bör utformas för att
svara mot de uppgifter och ekonomiska villkor som beslutades i
kontrollstationen våren 1999. Det handlar om en genomgripande förändring av
såväl omfattning som struktur.
Som en följd härav föreslår regeringen avsevärda förändringar vad
gäller bl.a. krigsorganisationens utformning, grundorganisationens storlek,
personalbehov och utbildning av totalförsvarspliktiga. En styrgrupp med
deltagare från Försvarsdepartementet och Försvarsmakten har analyserat och
föreslagit grundorganisatoriska förändringar. Förbandschefer inom
Försvarsmakten samt länsstyrelser, kommuner och personalorganisationer har
under utredningsarbetet framfört synpunkter. I rapporten Ny grundorganisation
för Försvarsmakten redogör styrgruppen för hur den framtida grundorganisationen
bör utformas
...
Konflikten i Kosovo våren 1999, där Nato ingrep för att stoppa den jugoslaviska
statsledningens allt svårare förföljelse av kosovoalbanerna, har visat på den
typ av kriser och hantering av dem som kan aktualiseras i dagens Europa.
Stundtals har de senare årens säkerhetspolitiska framsteg i Europa upplevts som
hotade, t.ex. vad gäller Rysslands relationer till Natoländerna. Vad som hänt
har samtidigt illustrerat betydelsen av att det internationella samfundet
förmått att agera och hålla ihop, något som även Ryssland till sist
betydelsefullt bidragit till.
Den osäkerhet som är förknippad med det bräckliga ryska samhället har under
hösten gjort sig påmind genom den omfattande militära insats och bekämpning av
mål i Tjetjenien som den ryska statsledningen initierat där. Att denna konflikt
inte kunnat lösas med politiska medel går ut över människors säkerhet och har
skapat omfattande flyktingströmmar. Den inrikespolitiska osäkerheten drabbar i
första hand Ryssland självt och dess befolkning men kan få konsekvenser också
för grannländer och det internationella säkerhetssystemet.”
Man beskriver alltså den övergripande politiska dimensionen
som Försvarsmakten skall verka i och att trots goda framsteg finns det en
osäkerhet i vårt område som Försvarsmakten måste förhålla sig till och som vi
ser nedan så fortsätter man att accentuera hotet ifrån fjärrstridsmedel.
”Bland de fjärrstridsmedel som en eventuell angripare kan utnyttja i
framtiden ingår även kryssningsrobotar och ballistiska robotar. Försvar mot
sådana vapensystem ställer särskilda krav. Regeringen avser ge Försvarsmakten i
uppdrag att utreda frågan vidare.
Jaktflyg och luftvärn i samverkan behövs i luftförsvaret. Jaktflygets
styrka är dess förmåga att möta även ett kraftsamlat hot som snabbt
koncentrerats till utvalda områden. Luftvärnets styrka är bl. a. att det
tvingar fientliga flygstridskrafter att uppträda så att utnyttjande och verkan
av attackvapen reduceras. Med ett rörligt uppträdande, där angripande
flygstridskrafter hålls i ovisshet var luftvärnet finns grupperat, ger
luftvärnet skyddande effekt även över områden där det inte har grupperats.
Luftvärn med allvädersförmåga behövs på grund av att den internationella
vapentekniska utvecklingen medför en kraftigt ökad allvädersförmåga för attack-
och bombflyg. Denna utveckling beror bl.a. på nya billigare attackvapen som
också har god precision.”
”Regeringens förslag: Vad avser
uppgiften försvara Sverige mot väpnat angrepp skall Försvarsmakten
- ha förmåga att upptäcka, analysera och möta begränsade insatser mot
Sverige som sker med i första hand fjärrstridsmedel, eller hot om sådana
insatser,
- ha förmåga att minska verkningarna vid en insats med NBCstridsmedel,
- ha förmåga att i samverkan med övriga delar av totalförsvaret vidta
skyddsåtgärder vid begränsade insatser mot civila och militära mål,
- ha förmåga att hantera informationskrigföring och bidra till
samhällets totala motståndsförmåga mot informationsoperationer och
- ha förmåga att möta intrång på vårt territorium.
Försvarsmakten skall ha beredskap för att på kort sikt (högst ett år)
kunna utveckla förmåga
- till skyddsåtgärder som medför att samhället kan motstå bekämpning av
samhällsfunktioner och infrastruktur och
- att möta insatser av fjärrstridsmedel och begränsade luftrörliga
insatsstyrkor.
Försvarsmakten skall vidare på medellång sikt (inom fem år), efter
beslut om anpassningsåtgärder kunna utveckla förmåga att möta mer omfattande militära
operationer.
Försvarsmaktens skall vidare skapa en grund för att på lång sikt (mer
än tio år) kunna utveckla förmåga mot flera olika typer av väpnade angrepp.”
Gott så, kan tyckas att man beskriver vikten att kunna
hantera hot i luftarenan. Omedelbart mot fjärrstridskrafter. Ett år efter
beslut utbilda för att möta en kombination av förbekämpning och
luftlandsättning eventuellt tillsammans med stridsflygförband. Efter fem år så
ska Försvarsmakten kunna möta en komplext sammansatt fiende och på tio år kunna
ha förmåga att storskaligt kunna möta en sådan fiende. Regeringen använder
principen om upprustning då man avyttrar den överflödiga materielen. Ur minnet
så angav FOI i tidskriften framsyn att om den materiel som avvecklas skulle
packas i 24 meters lastbilsekipage som ställs kofångare mot kofångare blir
konvojen lika lång som sträckan mellan Umeå och Örnsköldsvik.
Men som vi ser nedan så verkar man tappa fokus på försvar i
luftarenan,
”Skälen för regeringens förslag
Grundläggande försvarsförmåga och
grundberedskap
Ett invasionsföretag syftande till ockupation av Sverige ter sig, som tidigare
nämnts, inte möjligt att genomföra under de närmaste tio åren, förutsatt att vi
har en grundläggande försvarsförmåga. Vi måste fortfarande på kort sikt räkna
med en kvarstående risk för begränsade militära angrepp. Det skall vara möjligt
att möta väpnade hot som direkt kan beröra Sverige vid en kris som utvecklats
ur nuvarande omvärldsläge. För att göra detta måste Sveriges försvar ha en
sådan beredskap att förmåga i nedanstående avseenden kan uppnås inom någon vecka.
För att ha förmåga att upptäcka, analysera och möta begränsade insatser
mot Sverige som sker med i första hand fjärrstridsmedel, eller hot om sådana
insatser, fordras en lednings-, underrättelse- och luftförsvarsfunktion med den
kvalitativa inriktning som redovisats ovan. Luftförsvarets beredskap skall
anpassas med hänsyn till utvecklingen i omvärlden så att tillräckligt antal
jaktflygplan och luftvärnsförband kan möta ett sådant hot.
…
Grundläggande försvarsförmåga med ett års
beredskap
Det finns behov av att kunna möta begränsade
väpnade angrepp mot Sverige i ett läge där internationella kriser utvecklats
under viss tid som bl.a. medfört att en eventuell angripare haft viss
förberedelsetid. Sveriges militära förmåga skall vara sådan att en tänkt angripare
måste vidta omfattande förberedelser för att kunna hota Sverige.
Försvarsmakten skall ha beredskap att inom
ett år kunna utveckla förmåga att möta insatser med fjärrstridsmedel, bestående
av främst stridsberedda flygstridskrafter som finns grupperade i närområdet.
För att åstadkomma en sådan förmåga behöver luftförsvaret kunna verka med
ytterligare jaktflyg och luftvärn.”
Som resultat av de styrande faktorerna valde
regeringen att föreslå Riksdagen att utforma den s.k. grundorganisationen
enligt följande:
”Anpassning
En viktig del i Försvarsmaktens framtida
organisation är förmågan till tillväxt. En förutsättning för att
insatsorganisationen skall kunna anpassas genom att tillväxa är att det finns
dels kompetenser, dels grundorganisatoriska möjligheter. Regeringen behandlar
frågan om kompetenser i avsnitt 5.2. I fråga om de grundorganisatoriska
möjligheterna anser regeringen att en grundorganisation med den utformning som
föreslås i denna proposition kommer att ha den volym och infrastruktur som behövs
för att genom flexibilitet och planering kunna utnyttjas även i en
tillväxtsituation. Regeringen anser vidare att det vore direkt olämpligt att
bibehålla ytterligare ett antal etablissement i form av kasernområden för att
på så sätt ha en inbyggd potential för tillväxt. En sådan modell skulle
föranleda alltför stora kostnader. Däremot är det angeläget att behålla
dimensionerande övnings- och skjutfält. Regeringen bedömer att det även i en
tillväxtsituation - trots det omvärldsläge som då råder - skulle vara förenat
med betydande svårigheter att på kort tid anskaffa ytterligare övnings- och
skjutfält.
Regeringen anser att det i det medellånga
perspektiv som riksdagen har lagt fast - dvs. det femåriga perspektivet -
däremot borde vara möjligt att åstadkomma förläggningskapacitet genom t.ex.
utnyttjande av barack- och containerlösningar eller motsvarande för att bedriva
den utbildningsverksamhet som inte kan inrymmas inom den befintliga
infrastrukturen.
Redan idag finns en icke obetydlig
förläggningskapacitet vid vissa större övnings- och skjutfält. I sammanhanget
kan också erinras om att regeringen i en anpassningssituation har möjlighet att
i enlighet med 1 kap. 5 § miljöbalken fatta vissa beslut i miljöhänseende.
Härutöver bedömer regeringen att behovet av centraliserad samövning mellan
olika enheter inom ramen för grundorganisationens ordinarie verksamhet kommer
att öka i framtiden. Även denna aspekt understryker vikten av att
dimensionerande övnings- och skjutfält behålls.
Dimensionering
Mot bakgrund av dessa övergripande resonemang
förordar regeringen att följande dimensionering ligger till grund för
detaljutformningen av Försvarsmaktens grundorganisation.
- Sex enheter för utbildning av
armébrigadledningar och mekaniserade förband.
- En enhet för internationell utbildning, med
vilken samlokaliseras viss grundutbildning.
- En enhet för respektive specialtruppslag
inom markstridskrafterna, dvs. artilleri-, luftvärns-, ingenjör-, signal-
respektive trängförband. För att säkerställa vinterkompetens erfordras
utbildningskapacitet i Norrland för samtliga funktioner.
- Två enheter för utbildning av jägarförband.
- Två enheter för utbildning av
kustartilleriförband.
- Två baser för utbildning av
sjöstridskrafter. Därutöver erfordras möjlighet för tidsbegränsad basering på
ytterligare en plats.
- Fem flygflottiljer. [varav fyra med stridsflyg, Väpnarens
anmärkning]
- Två enheter för helikopterförbanden, varav
en för markoperativ verksamhet och för sjöoperativ verksamhet. Därutöver skall
det finnas en mindre enhet.
- Två militärhögskolor från
och med år 2002.”
Som vi ser i det här förslaget så innebär det
att bl.a. Luftvärnets utbildningsorganisation krymper avsevärt. Det verkar som
att regeringen anser att Luftvärnet och Flygvapnet kan säkerställa att inom ett
år möta förbekämpning och landsättning av trupp med 2 st Luftvärnsbataljon Rb
77/97, 1 st Divisionsluftvärnsbataljon Rb 90/70 och 4 st Brigadluftvärnsbataljon
Rb 90/70 tillsammans med 8 stycken stridsflygdivisioner JAS39 som betjänas av
motsvarande 3 st samtida (Fb2000) flygbasbataljoner. Intressant för luftvärnets
del så talar man också att om inte Rbs23 kan realiseras med ”DGA – Digital
gruppantenn” efter 2004 så skall man överväga en direktanskaffning.
I en tillväxtfas har man tänkt använda den
överkapacitet som finns på skjutfält och man har tänkt sig kunna öka
organisationens storlek genom att hyra in motsvarande byggbaracker för att
förlägga personal och containrar för personal och materiel. Till detta ska
också en ambitiös materielplan läggas och man poängterar anpassningsförmågan, i
andra ord: Förmågan att rusta upp genom att leveranssäkert anskaffa materiel
till en utökad inkallning för grundutbildning av värnpliktiga soldater.
Jag är ambivalent, en något anorektisk
organisation med hög ambitionsnivå. Man verkar vilja anpassa en grundberedskap
mot det politiska hotet, inte det reella hotet som med tanke på de materiella
resurser kan användas. Jag brukar kalla den här målsättningen och grundorganisation
för en skamgräns för att kunna försvara Sverige.
J.K Nilsson
1 kommentar:
Fördelen med att förhålla sig till ett politiskt hot att detta blir trovärdigt kontra ett icke existerande reellt hot
Skicka en kommentar