My PRECCCIOUS!!!! |
Efter några givande diskussioner på Twitter så känner jag
att det är dags att ta ett vidare grepp och utveckla resonemanget, varför
begränsa sig till 140 tecken när man har en hel blogg att vräka ut sig på…
En ynka O-ring ställer flygplan hundratals miljoner på
marken har vi fått läsa de senaste dagarna. Hur kunde det bli så illa? Många
skyller på Prio, några skyller på dålig framförhållning, ytterligare skyller på
Regler för Militär Luftfart (RML) men vilka andra förklaringar finns det?
Efter den oplanerade kontakten mellan Långholmen och ett
JAS-plan så började man nysta i ägar- och ansvarsförhållanden. Det havererade
flygplanet ägdes av Försvarsmakten men flögs av en provflygare ifrån SAAB, vem
hade beslutat om flygningen, på vilkens tillstånd flög man och en rad andra
frågor fick inga klara svar. Ur detta påbörjades arbetet med att skapa en
tydlighet med vem som ansvarar för vad och under vilka förhållanden. Detta blev
regelverket RML, missförstått och utskällt men nu har vi tydliga regler för hur
man ska ta ansvar.
Vi har fått en materielförsörjningsstrategi som innebär att
Försvarets Materielverk (FMV) ska upphandla förmågor ifrån försvarsindustrin, FMV
ska in i det längsta inte delta i design av försvarsmateriel. I Gripenfallet
innebär det att SAAB har stor frihet men också ansvar att leverera flygsäkra
och luftvärdiga flygplan till FMV. Flygsäkerhet är en sak, det är
verksamhetssäkerhet i luften, luftvärdighet är de formella intygen att
flygplanet är i sådant skick att det kan flyga på ett verksamhetssäkert sätt i
luften. SAAB å sin sida är en legobyggare av flygplan, de förlitar sig på att sina
underleverantörer levererar produkter med luftvärdighetsintyg för att sätta
samman till flygplan. Handlingsfrihet innebär att vi tar ansvar på så hög nivå
som möjligt men det betingar ett högt pris, avhänder vi oss handlingsfrihet så
minskar också kostnaderna.
Vad händer nu? Vi har tydliga ansvarsförhållanden och vi har
utpekat att designansvaret ska hållas på så låg nivå som möjligt, varje högre
nivå som ska ta ansvar innebär att kostnaden ökar (lite raljant sagt)
kvadratiskt. Tar vi en komplex produkt som raketstolen i ett JAS-flygplan så
ser vi hur det blir svårt för SAAB eller FMV att ta ställning till luftvärdigheten.
Har man dessa kunskaper så kan man designa produkten själv utöver att ta
ansvaret för denna. Ska vi han en ingenjörskader i Storbritannien på
Martin-Baker för konstruktion och certifiering av produkten raketstol samtidigt
som vi ska ha en liknande uppsättning ingenjörer i Sverige för att kunna ta
eget ansvar för att göra det enklare för oss?
Vad händer när Martin-Baker måste prioritera bland leveranser
av reservdelar till kunderna p.g.a. olika orsaker? Till att börja med så är det
Martin-Baker som är ansvarig att en viss O-ring är luftvärdig, väljer de en
annan leverantör av O-ringar så måste de visa att luftvärdigheten upprätthålls.
Alltså kan vi få vänta på leverans av O-ringar under tiden certifiering av
annan O-ringsleverantör sker eller nyproduktion sker i enlighet med tidigare
certifiering. Under denna väntetid uppstår en underhållsskuld, vi får fler icke
luftvärdiga raketstolar då de O-ringar vi väntar på byts vid den tid som
stipulerats för visst underhåll. Vårt och andras behov av O-ringar ökar som i
sin tur driver på behovet av O-ringar. Den här cykeln ifrån identifierat behov
till att O-ringar ligger i Försvarsmaktens förråd kan ta 18 månader, i vissa
kortare tid, i vissa fall längre tid. Här ser vi att hålla ansvaret på låg nivå
kostar handlingsfrihet. Å andra sidan om vi har dessa ingenjörer på förbanden
så skulle vi kanske bara kunnat vänta någon vecka mellan identifierat behov och
leverans då den lokala momentumbutiken med all säkerhet kan ta hem likvärdiga
O-ringar. Men vad skulle det kosta att varje förband håller med
certifieringsansvar? Vi kan inte bara välja att ta delar av ansvaret utan får
så lov att ta hela eller inget av ansvaret om vi inte vill ha ett träsk med
oklara ansvarsförhållanden.
Nu är vi ju som sagt var politiskt styrda att inte ha den
organisation som ska kunna ta det ansvaret så det blir till att köpa den
tjänsten samtidigt som vi inte vill betala för att SAAB ska ta det ansvaret.
Jag kan avsluta med egen anekdot om O-ringsproblem. Jag var
delaktig ifrån Försvarsmaktens sida i en liten del av när SAAB integrerar ett
nytt vapen på beställning av FMV på uppdrag av Försvarsmakten. Den amerikanske
underleverantören fick en läckande O-ring i sin utrustning som användes på
uppdrag av SAAB. Det här kunde allvarligt försena integrationsarbetet om inte
ny O-ring kunde skaffas fram. Jag pratade med både SAAB och den amerikanske
underleverantören så att jag fick specifikationen på O-ringen. Via trossvägen
fick jag fram denna specifikation till närmaste flygflottilj så att
materielteknikern där kunde börja slå i de gamla datasystemen för att se om de
hade någon O-ring på lager. Under tiden blev det ganska mycket telefonsamtal,
den amerikanske underleverantören hade inte med sig sådana reservdelar utan
förlitade sig på att kunna köpa dessa av SAAB men SAAB å sin sida har knappt
ett reservdelsförråd så att de kan hålla provflygplanen i luften. SAAB försökte
dammsuga den lokala marknaden efter godkända O-ringar men till föga nytta.
Materielteknikern hittade en O-ringstyp som fanns liggande i det lokala
förrådet på flygflottiljen och som var inom levererad specifikation. SAAB ville
å sin sida inte gärna befatta sig med den här lösningen då det inte finns
rutiner för när och hur SAAB ska kunna köpa enstaka reservdelar ur Försvarsmaktens
förbands förråd. Här gjorde jag mig förmodligen skyldig till egenmäktigt förfarande
och trolöshet mot huvudman då jag helt sonika gav bort O-ringen med ett
förrådspris på hela SEK 25:- till den amerikanske underleverantören. Jag
försvarar mig med att Försvarsmakten i slutändan skulle fått betala för denna
O-ring men då till ett mycket högre pris p.g.a. upparbetningskostnaderna,
hundralapparna hade snabbt dragit iväg för Försvarsmakten att betala för att
kunna sälja O-ringen till SAAB. Provprogrammet räddades därför att den amerikanske
underleverantören tog ansvar för att deras produkt återigen var luftvärdig
efter att reparerats med en O-ring som Försvarsmakten intygade kvalitét på.
J.K Nilsson
1 kommentar:
Trevligt att läsa dig igen. Du får gärna skriva oftare.
Skicka en kommentar