Jag kapar åt mig lite tid trots att jag nog borde lägga
energi på annat men det svenska försvarets ”(o?)förmåga” kräver lite engagemang.
Detta inlägg som är det första på länge kommer att resonera kring vad som hänt
och vad flygvapnet genomfört under år 2013.s första del.
Den elfte januari påbörjade 172.a divisionen ombasering till Nellis Air ForceBase för övning Red Flag. En övning som blandade in åtta stycken JAS39, pågick
under två veckor där man flög många flygtimmar. Divisionen lättade i början på
februari för att återvända hem, samtidigt påbörjades hembaseringen för
markpersonalen och materielen. Väl hemma ska arbetstid omfördelas (inarbetad
tid tas ut i ledighet). Flygmaskiner ska underhållas, verktygssatser och
reservdelar/utbytesenheter ska omhändertas för kassation, reparation eller
återställande i förråd. En sådan här övning tär rätt så kraftigt på de
inblandade, med principerna för dagens insatsförband och försörjningen av JAS
39-systemet så kommer det att bli rätt så lång tid som tas i anspråk för
återhämtning. Med tanke på Riksrevisionens rapport: Skr 2012/13:97 inser vi att stora delar av F17 och resten av flygvapnet tagits
i anspråk för att kunna genomföra denna övning.
Efter Red Flag övningen påbörjade de svenska
stridsflygdivisionerna tillsammans med flygbasbataljonerna förberedelser för
att genomföra övning och utveckling av de svenska flygstridskrafterna, Övning TTP i norr. En övning som direkt övergår i Flygvapenövning 2013. I princip hela flygvapnet med stöd- och
utbildningsförband är involverat i förberedelser, genomförande och återhämtning
under tiden februari till april för att genomföra dessa två övningsveckor där
man övat ombasering av flygbasbataljoner, ledningsförmåga och
stridsflygdivisioner.
I samband med återhämtningen efter TTP-övning och
flygvapenövning genomförs förberedelser för övning Frisian Flag i Holland. En övning som pågår än. Förvisso mindre
omfattande än Övning Red Flag med avseende på logistikförberedelser och uttagen
flygtid för ombasering men i praktiken mycket krävande för stridsflygdivisionerna
och flygbasbataljonerna.
Vi ser alltså att första delen av år 2013 varit fulltecknad
för flygvapnets del och ska vi ställa det mot incidentberedskap på Visby eller
Uppsala/Ärna så måste flygvapnets utvecklingsambitioner minska rejält.
Enligt Chefsingenjören:
Skulle insatsbehovet
sänkas till att flygplanen ska vara på plats inom 15 minuter så kan dom från
Ärnabasen ha beredskapen på backen och endast vid behov starta. Då räcker det
med två flygplan och ett i reserv samt två pass om ca fyra tekniker och tre
piloter.
Då vet vi grundförutsättningarna och kan klä på den här
uppställningen med overhead. För att bedriva flygtjänst ifrån ett flygfält
krävs det att det finns flygtrafikledare, R3 för att hålla räddningstjänst och
rena banor. För piloterna krävs det säkerhetsmaterieltekniker för att hålla
efter flygutrustningen såsom hjälm, flytväst, G-dräkt. Det ska finnas en
förmåga att ta hand om materialet som efter en flygning. För flygteknikernas
del så krävs det en förmåga att ta emot materiel som skickas någon ska kunna hantera
luftvärdighetsfrågor, det ska finnas en beredskap att ersätta flygplan på
flygbasen. Vi ska kunna bevakning och förmåga att hantera flygplanammunition
och motmedel. Vi ser att stora delar av en flygbasbataljon och
stridsflygdivision går åt för att hålla utbaserad jaktflygberedskap. Tar vi med
uthållighetsaspekten i form av reglerad arbetstid, vi vill ändå inte ha trött
och sliten personal som hanterar flygsäkerhetspåverkande materiel och processer
och riksrevisionens rapport så kommer vi att använda nästan hela den
basbataljon som tas i anspråk för jaktberedskapen med en rote. Ska vi hålla en
beredskap att ladda upp en grupp (fyra flygplan) med mer än automatkanon och rudimentärt
motmedel så kommer det således att påverka ett sjuttiotal individer som då ska
ha beredskapsersättning, arbetstidsplaneras, m.m.
För att hålla den incidentberedskap som
vissa hycklande försvarspolitiker verkar kräva så lär vi ha genomfört övning
Red Flag med lägre ambition men ingen fullständig TTP och Flygvapenövning samt övning
Frisian Flag med låg ambition.
Frågan är då vilken möjlighet flygvapnet då har för
utveckling om vi ska upprätthålla adekvat beredskap? Min åsikt är klar, vi
riskerar inte ”Systemkollaps”, vi befinner oss i systemkollapsen, för att
motverka detta bör flygvapnet få duka upp Uppsala/Ärna med materiel precis som
vi hade flygbaser innan Försvarsbeslut 2004 men oavsett så skulle vårens ryska
övningsserie ha lett till att vi inte kunnat genomföra vår övningsserie och
utveckling så att vi kan möta IO14.
J.K Nilsson
8 kommentarer:
Sen ska vi inte heller förglömma att regeringens målsättning är att vi ska hjälpa till och sköta Islands Incidentberedskap och luftövervakning. Förvisso tillsammans med andra länder, men det krävs ju resurser ändå.
Nä, det här är ju inte nåt FML kan lösa. det är ju en rakt av politisk sak. Vi har levererat vad Riksdag och Regering vill ha, då är det väldigt märkligt att dom går ut och är upprörda.
Märkligt.
Ryssarna kanske har läst Midvintermörker!? Där avslöjas ju Sveriges kassa beredskap. Lägg till ÖB:s uttalade "enveckasförsvar" så är väl Sverige ett bete allt för svårt att låta bli att provocera. Som författaren och föregående kommenterare skriver: Var är Jas-planen? Ja nu är de väl på verkstan de som inte övar i Holland , skjuter på pappfigurer i Schweiz och snart ska resten till Island och vakta fisk!
För att sätta saker i relation så var redan för tjugo år sedan att det i praktiken inte fanns startklara flygplan dygnet runt. Eller rättare sagt, flygplanen kunde vara startklara men bemanningen låg och sov på hotell. Så tiden från larm till flyg i luften hade varit så lång att det inte hade spelat någon roll i det nu aktuella fallet.
Å andra sidan så tror jag inte att man hade lagt beredskapen på den nivån när ryssen bedrev förannonserad övning, utan då hade bemanningen funnits betydligt närmare flygplanen dygnet runt.
Detta blogginlägg tog nyss TV4 nyheternas så kallade expertkomentator som intäkt för att FV har övat så mycket att man inte hade tid att upprätthålla beredskap över påsken. Har de verkligen inte bättre experter än så eller kan de inte göra bättre research än detta? Sanningen är ju mer lik det som signaturen uppgiven beskriver här ovan.
Som vanligt krävs det mer pengar...
Det är väl på det sättet att om Ryssland idag skulle utföra ett överraskande anfall mot Sverige skulle man knappast flyga hela vägen över Östersjön. Rysslands senaste kryssningsmissiler har långt bättre prestanda än ex våran rb 15. Den snabbaste missilen dom har flyger i slutfasen med en hastighet av 5 mach! Det förstår var och en att om man skulle skydda landets baser mot sådana missiler så måste flyget redan innan ligga i patrullbana öster om Gotland. Vi måste dessutom ha tillgång till ett robotsystem med tillräcklig räckvidd och sedan komplettera med robotar för närstrid (IRIS-T). Tänk tanken att det skjuts ex 150 robotar i första svepet och ni förstår att det är omöjligt att skjuta ned merparten. Vad Ryssarna ville med aktuellt uppträdande var att markera att sötebrödsdagarna var över, numera är dom på hugget. Vad Sverige signalerade med vårt uppträdande och den debatt som sedan följde på detta behöver jag knappast kommentera.
Som fd flygvapenanställd så skäms jag över att incidentberedskapen sköts så här dåligt. Incidentberedskap är den viktigaste uppgift som försvaret har. Inte för att avvärja ett angrepp som vissa här tror utan för att hävda landets gränser. Och att påstå att övningar går före är rent nonsens. Det signalvärde detta ger i utlandet får inte underskattas. Jag har själv erfarenhet från dessa beredskaper och vet att det kan genomföras utan större uppoffringar speciellt om det flygs från tex F17. Så det finns ingen ursäkt utan FV ledning bör ta det fulla ansvaret för detta misslyckande.
För att sätta saker i relation så var redan för tjugo år sedan att det i praktiken inte fanns startklara flygplan dygnet runt. Eller rättare sagt, flygplanen kunde vara startklara men bemanningen låg och sov på hotell. Så tiden från larm till flyg i luften hade varit så lång att det inte hade spelat någon roll i det nu aktuella fallet.
Å andra sidan så tror jag inte att man hade lagt beredskapen på den nivån när ryssen bedrev förannonserad övning, utan då hade bemanningen funnits betydligt närmare flygplanen dygnet runt.
Räkna ut din flygtid
Skicka en kommentar