Vad skulle man kalla en skola som sparkar vaktmästaren,
behåller en städerska och en ur bespisningspersonalen, sparkar fyra femtedelar
av språklärarna samt stänger NO-salarna för att hänvisa eleverna till trä och
syslöjdsalarna?
Den vänstra triangeln beskriver ett förbands behov av
officerare, jag har valt att utlämna specialistofficerarna för tydlighetens
skull men även om jag tagit med dem så skulle vi fått se en i princip likvärdig
triangel. I basen ser vi att de officerare som leder verksamheten direkt
samtidigt som det mer indirekta ledarskapet kräver färre och färre fram till vi
kommer upp till en förbandschef med en ställföreträdande chef.
Under 2000-talet har vi sett det nya försvarets
födslovärkar. Vid skrotandet av återtagningsdoktrinen vid sekelskiftet verkar
modern drabbats av förlossningspsykos. Beslutet var kraftfullt
underfinansierat, år 2001 reducerade man antalet personer som fick gå
utbildning ifrån Löjtnant till Kapten bl.a. ställdes det taktiska programmet
för 20 helikopterelever in.* Vid försvarsbeslut 2004 skulle försvarsmakten
ytterligare reduceras med 3 miljarder men min minnesbild är redovisningen att
Fb00 var underfinansierat med 3 miljarder svenska kronor. En besparing på
verksamheter skulle alltså ske med 6 miljarder svenska kronor år 2008 jämfört
med år 2004. Något försvarsbeslut kom inte år 2008 utan vi fick ett
inriktningsbeslut år 2009 där man lät värnplikten vila och man räknade hem en
hel del besparingar på omdaning av logistik, m.m. Man ville också reducera
kostnader samt att de insatsförband man beslutat om skulle uppfyllas.
Försvarsmakten tolkning av detta beslut blev först förspelet ÖBs
semesterhälsning sommaren 2009 där officerare som skulle gå nivåhöjande
utbildning också fick acceptera YOP 02-04:as krav om obligatorisk
internationell tjänst. Huvudnumret var dock att hela personalstocken året efter
var tvungen att acceptera ett obligatorium om internationell tjänst i sina
anställningsavtal.
Som om inte det här milleniets första årtionde varit illa
nog i försvarsmakten. Galenskaperna fortsätter med införandet av ”Försvarsmaktsorganisation
13” den sammansatta organisationen av Insatsorganisation 14 och den
basplattform Försvarsmakten har för att stödja utbildningen och
vidmakthållandet av insatsförbanden. I torsdags fick vi se hur man flyttat
personal ifrån tjänster i bas/stödorganisationen för att fylla upp
insatsorganisationen. I detta arbete har man också minskat på
stödorganisationen för att få råd med den organisation som riksdagen i
inriktningsbeslutet beställt. Sedan detta beslut togs har vi varit ett flertal
bloggare som påpekat det orimliga och anorektiska i den här lösningen. Nu har
vi fått svart på vitt att förbanden får svårt att regenerera sig själva.
Stödet i trafikutbildning upphör till stor del, bevakningschef
blir på vissa håll en tillikauppgift. Hela uppgifter försvinner då det inte
finns något i förbandens Krigsförbandsspecifikationer (en beskrivning av
förbandets förmågor) som anger vilket förband som skall lösa dessa stöduppgifter.
Resultatet blir att under januari månad 2013 kommer försvarsmakten succesivt tappa
förmåga att möta beredskapskraven då specifika förmågor saknar huvudmän. Efter
någon månad kommer man att tappa krigsförbandsduglighet, då materiel hos vissa
förband saknar användningsbarhet. Tidigare understödda förband kommer att sakna
materiel då vi sluter oss samman och kraftsplitrar för att möta våra egna krav
så det inte räcker till att stödja andra.
Jag hoppas att vi fram emot sommaren 2013 kommer att ha ett
fåtal dugliga plutoner i kompanierna då man inser att vi kommer att få börja
återbemanna någon form av den tidigare basorganisationen för att hjälpa
varandra. Det kommer att bli smärtsamt och med en lägre förmåga än vi skulle
kunna ha om vi fått tillåtelse att dela på personal mellan insatsförband och
basförband.
Den ensidiga fokuseringen på ”Insatsförbanden” leder till
min tanke om att försvarsmaktens personalbehov kan, lite förenklat, beskrivas enligt
nedanstående skiss då vår svenska försvarsmakt beskrivs som någon form av
handikappad ”Huvudfoting”. Eller med andra termer, Få indianer men många
hövdingar. Det belackarna missar är att en försvarsmakt inte bara kan bestå av
verkansdelar, så länge vi vill ha en förmåga måste vi förvalta den här
förmågan. Så länge ishockeylandslaget Tre Kronor spelar hockey med skridskor
och klubba måste någon vässa skridskor se till att det finns klubbor.
Förbundskaptetenen måste ha hjälp av tränare för utespelare och målvakterna.
Spelarna måste kunna vara trygga i att kunna få hjälp när de gör illa sig under
spel. Oavsett om laget ställer upp med två femmor eller tre femmor med
fjärdekedja måste de ha denna ledning. Om laget ställer upp med två femmor är
de knappast VM-mässiga. Om laget lämnar materialförvaltaren och
målvaktstränaren hemma för att kunna ställa upp med tre femmor och fjärdekedja
så är de inte heller VM-mässiga.
I hela försvarsmakten krävs det personal enligt den högra
figuren. Vi kommer att ha en stor midja i personalbehovet i syfte att kunna
delegera och ta ansvar för att kunna bereda ärenden i enlighet med lagar,
förordningar och riksdagens/regeringens regleringsbrev/uppgifter samt utveckla
Försvarsmakten. Åren vid sekelskiftet hade förbanden stora krav på sig att skicka
lärare, instruktörer samt bestrida övriga bemanningsuppdrag bärandes mot det vi
nyss beskrev. I kölvattnet efter förbandsavvecklingarna i Fb00 omvandlades en
hel del rörliga personalrader på skolor, centra och staber till fasta rader där
personal ifrån avvecklingsförband fick ny tjänst. För oss som inte tillhörde
avvecklingsförband innebar detta att vi kunde fokusera på vår huvudtjänst. Dock
fick belackarna åter vatten på sin kvarn om ”Många hövdingar, få indianer”.
Tidigare innebar många värnpliktiga med nyutbildning av många förband att många
av oss vissa år kunde i anspråkstagas för dessa bemanningsuppdrag men när antalet
värnpliktiga minskade i takt med krigsförbanden ställdes högre krav på oss att
vi är tillgängliga att leda förband då omsättningen av förband ökade fram till
i dag när vi skall helt eller delvis stående förband. I dag klarar vi knappast
av att sköta bemanningsuppdrag utan att det går ut över krigsförbandets
duglighet.
Vi ser alltså att ett minskat antal soldater kräver en högre
andel personal utanför krigsförbandstjänsten för att kunna underhålla vår
förbandsmassa. Den här personalen kan i mina ögon gott och väl kunna utgöras av
officerare ifrån insatsorganisationen som av olika orsaker inte längre kan stå
i beredskap för internationella insatser. Den här personalen kan också, med
visst lagstöd, utgöras av reservofficerare med speciella civila kunskaper.
Stödpersonalen skulle dessutom kunna utgöras av personal på förbanden som är
intresserad av viss växeltjänstgöring. Ett antal år på en enhet för utveckling
och tillbaka på förband som instruktör eller i någon funktionstjänst för att
implementera sina kunskaper ifrån centra, HKV, m.m. Det handlar om att vi skall
kunna sätta upp femårsplaner för personalen igen och det är ingen nackdel om centra,
skolor och staber ligger i mer attraktiva områden. Personalen har familjer som
med goda förmåner kan skapa förutsättningar för god tjänst under
bemanningsuppdraget eller nivåhöjande utbildning.
Strunt samma i om juristen som utvecklar avtalen mellan
Frankrike och Sverige om deltagande i vissa operationer också är Örlogskapten.
Eller att Statsvetaren som deltar som operationsanalytiker vid spel om väpnat
angrepp mot Sverige också är Kapten. Vi måste ju ändå ha en viss personalmassa,
varför inte skapa ett mervärde i att dessa är användbara i insatsorganisationen
också? Att vi på den här sidan sekelskiftet inte har avvecklat någon
förbandstyp innebär att vi måste ha en viss overhead för att kunna vidmakthålla
ens en rudimentär förmåga att veta vad Luftvärn, Ubåtsvapen, m.m. är för
fåglar. Att samtidigt kunna utveckla detta kräver ännu mer insats oavsett om vi
har 2 eller 22 ubåtar, 2 eller 32 luftvärnsbataljoner. Det enda som egentligen
växer med utökad förbandsmassa är kravet på utbildning på bredden, alltså 1
eller 3 lärare i ett ämne.
J.K Nilsson
6 kommentarer:
Du har såklart rätt, men inte ens huvuddelen av FM personal högt och lågt begriper detta längre. Ingen i beslutande befattnng bryr sig. Det har redan gått för långt för att något hopp om sunt förnuft skall finnas kvar.
Jag tror att väldigt många bryr sig, det viktiga är att utrycka detta så pass tydligt att opinion bildas. Styrkan i yrkeskårens fack är beklämmande dålig och kan inte längre ses som en duglig part. Bara genom offentlig debatt, kan FML påverkas. Generalerna måste tåla granskning av sina uppgifter, och ansvar måste klargöras. Genom att ha granskning så kan sådana här beslut beivras -ledningsnivån måste ins behovet av att faktiskt tänka igenom beslut fullt ut.
Kanske borde ordentliga utredningar ligga till grund för beslut, stället för någon karriärdriven powerpoint pres.
Hej....
Om någon synar varje OrgE bemannining....
Så är det inte kompetens som varit styrande.
På mitt förband (OrgE) finns otaliga exempel där Ag...bemannar i strid med kompetens resonemanget.
Vissa bemanningar är dessutom på gränsen till kriminellt för att individer ska kunna säga nej vid oskälig pendling.
IO 14 förbanden..skulle vara användbara.....men en bataljon är en ren parkeringsplats med helt felaktiga kompetenser där huvuddelen aldrig kommer en med utbildning i befattning att kunna verka.
Hade man bemannat efterkompetens och skicklighet hade vi haft ett annat resultat. Men nu har Ag bestämt.
Resultat KAOS.
Nu finns ett budskap......HKV
HÅLL FINGRARNA BORTA.
Låt resp förbanschef få en ram och UPPDRAGSTAKTIK.
Markstridare
Man har synat alla förband och dess anställda. Militärer såväl som civila. Min stora fundering, mycket på grund av att man inte hört någonting är hur analysen av vårt kära HKV gått till. Jag i min enkla OF3 hjärna har oerhört svårt att tro att alla på HKV sitter med rätt kompetens på rätt plats. Ordet "elefantkyrkogård" dyker upp i mitt huvud och man får känslan av att oavsett hur liten försvarsmakt vi får i framtiden så kommer huvudet bara att växa. Man måste skapa stolar för alla nya OF4 som spottas ut från FHS. Försvaret går för närvarande att likna vid ett "Mumintroll" Ett stort huvud.(Ledning) En stor kropp, (Mellanchefer) och två små ben. (Vår förmåga). /Bulten
Helt rätt,,,,men vi lyfter ut en liten detalj ur ditt diskussionsunderlag.
Trafik utbildningsstödet uteblir?---Inom FM så finns det cirka 500 st trafik inspektörer som har denna kompetens och erfarenhet men endast 20-30 st är verksamma.
Utan vetskap om detaljer så höftar jag med att en sådan trafik inspektörs utbildning kostar minst 500 000 Skr? (lågt räknat?)
Detta är ett litet exempel som tydligt åskådlliggör varför beslutet om att införa specialistofficerare har vuxit fram. Det finns motsvarande exempel på personal som har dyrbara utbildning för stridsvagnar, pansarskyttefordon, robot system etc men som aldrig har och aldrig avser att nyttja den inhämtade dyra kunskapen.
Bredd utbildning är mycket bra men brukar utbildning är ett ekonomisk fiasko av stora mått.
Anonym 13.28, trafikutbildningsstödet nedgår kraftigt på ett förband nära mig. Organisationen där trafiklärarna kontinuerligt har tjänstgjort de senaste 10 till 15 åren upphör att existera. Inriktingen är att köpa utbildningarna i från "stan". Ja det finns motorinstruktörer på andra enheter som tas i anspråk någon gång om år för att möta toppar i utbildning, stöd till andra förband och inte minst utbildning på enhetens egna specialfordon. På det här förbandet kan jag nog med gott samvete säga att den absolut största delen av motorinstruktörerna har "blivit vid sin läst".
Att FM haft svårt att tillmötesgå de politiska beslut som togs för att inför NBO torde kunna resultera i ett flertal domar för tjänstefel.
J.K Nilsson
Skicka en kommentar